Zachraňte své baterie!

Jak se správně starat o vaše baterie a na co si dát pozor, radí náš zkušený servisní technik. Čtete pozorně, ať vám baterie vydrží co nejdéle!

Spousta zákazníků nevěnuje pozornost kontrole stavu dobíjecí soustavy. Pokud se jim stane, že motocykl přestane startovat vlivem slabé baterie, zkusí ji dobít a pokud to nepomůže, tak prostě koupí baterii novou a problém je vyřešen. Baterie by se přitom měla pravidelně dobíjet, protože každý start skútru je pro ni velká zátěž a do plné kapacity se dobije až po ujetí delší vzdálenosti.

Občas však zjistí, že po dobití a ujetí pár dalších kilometrů se situace znovu opakuje a motocykl opět nestartuje tak jak by měl. Jak je toto možné, když mám novou baterii?

Akumulátor není nesmrtelný a jeho stav se za roky užívání může zhoršit natolik, že už nebude mít dostatečnou kapacitu k nastartování motoru. Na vině však nemusí být pouze věk baterie, ale na věčnost mu mohou pomoci i jiné okolnosti.

Často bývá na vině regulátor dobíjení. Když tato součástka nefunguje správně, může to mít pro baterii fatální následky. Jak jeho název správně napovídá, je regulátor dobíjení důležitý především pro regulování správného napětí k dobíjení baterie za provozu. Při špatné funkci se stane, že baterie není dostatečně dobíjen a pomalu se odporoučí do křemíkového nebe a nebo hůř – může být i přebíjen a v tomto případě i nebezpečná svému okolí. Takto špatný regulátor může dále způsobit i poškození statoru alternátoru a oprava se tím dále prodraží.

Kontrola dobíjení by měla být součástí každé servisní prohlídky a to především u starších motocyklů. Tímto se může předejít následným komplikacím s dobíjecí soustavou a ušetřit pár peněz za opravu.

Zkušenější montéři, kteří jsou vybaveni voltmetrem, si dobíjení mohou změřit svépomocí, připojením přístroje na elektrody baterie při nastartovaném motoru. U správně fungujícího regulátoru a funkční baterie by naměřené hodnoty neměli klesnout pod 13,5V a naopak přesahovat 15V.

O baterii je však potřeba i pečovat. Jezdci, kteří nejsou vybaveni zateplenou nebo vytápěnou garáží a nemají možnost zazimovat motorku např. v obýváku vedle televize, by měli přes zimu nabitou baterii raději uložit do tepla. I ve vytápěné garáži je dobré jednou za čas baterii dobít a to nejlépe nabíječkou určenou pro motocyklové baterie.

Kvalitní moto-nabíječka není tak velkou investicí a měla by být součástí servisního náčiní každého bajkéra. Zvýšenou pozornost problematice dobíjení by měli věnovat zejména majitelé motorek, které jsou vybaveny stálými zloději energie – např. motoalarmy. Někteří výrobci nabíječek dodávají v balení navíc dobíjecí kabel s voděodolnou zásuvkou, vhodný na připojení k hůře dostupným bateriím (pod nádrží, v masce, v kapotách…) a občasné dobití pak nemusí znamenat složitou demontáž.

Správným opečováváním můžeme baterii značně prodloužit životnost a vyvarovat se spoustě nepříjemných situací jako jsou třeba reklamace, které u baterií můžou být velmi komplikované. Výrobci často udávají velmi striktní podmínky v nakládání s baterií a reklamace většinou končí neúspěchem.

převzato: www.peugeot-motorcycles.cz

Mohlo by se Vám také líbit...