Skútry Peugeot

Peugeot Django Peugeot představil svůj první skútr na pařížském autosalonu v roce 1953. Šlo o typ S 55 klasického designu, s velmi úzkou karosérií, jejíž linie připomínaly dnešní 203, a kompletní výbavou, což byly charakteristické znaky výrobce automobilů. Dvoudobý motor o objemu 125 cm3 byl vypůjčený od motocyklu P 55, který byl upraven k novému použití, především k němu byla instalována chladicí turbína.

Kariéra skútru S 55 byla krátká, protože již rok po jeho uvedení na trh ho vystřídal model S 57. Ve skutečnosti šlo o stejný, jen lehce upravený stroj – rychlosti se nyní měnily pomocí řídítka. V roce 1955 se objevily dvě další verze – S 57 AL (jako allégé = odlehčený), což byla úsporná varianta, a S 157 o obsahu 150 cm3, s upraveným motorem z motocyklu P 155. Tento skútr byl určen především na vývoz.

V roce 1956 prodělal skútr lehký liftink (S 57 B), který doplnilo několik technických novinek. V následujícím roce se objevil skútr S 57 C se snímatelnými předními zástěrkami.

V roce 1956 podnikli dva vojáci vracející se z Indočíny cestu ze Saigonu do Paříže za volantem skútrů Peugeot. Vyjeli 21. dubna a do Paříže dorazili 25. srpna. Jejich cesta vedla přes Kambodžu, Thajsko, Indii, Írán, Turecko, Jugoslávii a Itálii…

Skútry Peugeot se s několika drobnými detaily prodávaly i pod značkou Griffon se sídlem poblíž Beaulieu a Automoto, což byla firma ze Saint-Etienne, kterou Peugeot převzal v roce 1930.

Po menším úpadku se skútr vrátil do přízně zákazníků v 70. – 80. letech, V roce 1984 vstoupila do společnosti Société Mécanique du Haut-Rhin, pobočky divize Cycles Peugeot vyrábějící motory, Honda. Tato japonská firma převzala poté 25 % kapitálu ve společnosti Peugeot Motocycles (PMTC). Následovalo oživení výroby skútrů.

V roce 1993 se s modelem Fox objevila nová generace skútrů. Nabídka zahrnovala modely Zenith, Buxy a Speedake (sportovní model), v roce 1997 přibyl model Elyséo. V roce 2002 dostal model Elystar vstřikovací motor a sofistikovaný systém brzd. V následujícím roce prošel model Jet Force výrazným vývojem, který byl pro skútry důležitý: od té doby se skútry konstruovaly jako motorky. V roce 2004 následoval model Ludix. Na trhu byl rovněž elektrický skútr Scoot’elec, který byl v roce 1996 odzkoušen ve Štrasburku.

Skupina PSA, která přebrala celý kapitál pobočky Motocycles, je dnes jedním z hlavních subjektů na francouzském trhu se skútry. Peugeot má v nabídce širokou škálu modelů o obsahu 50 cm3, 125 cm3 a 250 cm3. Značka je přítomná i v segmentu skútrů se silnými motory, které se objevily v poslední době, s obsahem 400 cm3.

Mimochodem, víte že Peugeot vyrábí motocykly už více než 120 let?